Köpvillkor
ALLMÄNT
Villkoren i detta avtal omfattar all försäljning från Marinex AB till registrerade kunder om inte annat överenskommits. Villkoren gäller i de fall svensk eller annan lag inte föreskriver andra regler, vilka strider mot våra villkor. Privatkonsumenter lyder under Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen. Företag lyder under köplagen.
PRISER OCH PRISÄNDRINGAR
Marinex AB förbehåller sig rätten att justera priser och data utan särskild förvarning. Priserna är i svenska kronor och presentera utan moms då du är inloggad på sidan. Marinex AB bekräftar beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av Marinex AB´s databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i till exempel angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. På alla order tillkommer en frakt och i förekommande fall postförskottsavgift.
BETALNING
Alla varor betalas genom faktura inom beviljad kreditlimit. Om ej faktura betalas inom utsatt tid tillkommer påminnelseavgift och ränta. Vi förbehåller oss också rätten att inte skicka nya varor om förfallna fakturor finnes eller kreditgränsen är uppnådd
LEVERANSTID
Lagerförda produkter hos Marinex AB packas och avsänds normalt samma eller nästkommande arbetsdag. I det fall produkter ej finns på lager, så framgår oftast beräknad leveranstid på den enskilda produkte. Preliminära/obekräftade datum som presenteras på Marinex AB skall anses som vägledande och kan förändras. Alla order lagda via www.marinex.se registreras normalt för samlad leverans, dvs allt levereras så snart alla beställda produkter finns i lager. Delleverans av order kan ske på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund. Om Marinex AB beslutar om delleverans av order så täcker Marinex AB den extra fraktkostnaden. Skulle leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande mot Marinex AB.
EJ UTHÄMTAT PAKET
Om du inte hämtar upp eller tar emot varor som du köpt så kommer ditt paket att skickas tillbaka till oss och vi kommer att debitera dig en kostnad för ej uthämtade varor. Kostnaden är 345kr exkl.moms
FÖRÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING
Förändringar av order är möjliga så länge ordern inte gått till plock, detta kan ske via mail, med detta medför en risk att ordern hinner effektueras under den tid det för oss att hantera ditt mail. Status ”Levererad” innebär att ordern inte längre går att avboka.
TRANSPORTSÄTT
Alla leveranser sker normalt med transportbolaget DHL och utförs i enlighet med deras gällande regler för respektive fraktsätt.
DHL Servicepoint (Privatpersoner)
Beställningar som väger mindre än 20 kg kan beställas med leveranssätt DHL Servicepoint. Levereras sker till utlämningsställe som är anslutet till DHL. Du får en SMS avisering, alt. E-post avisering, samma dag som paketet anländer. I normala fall är paketet framme inom 1–3 arbetsdagar.
SKADADE FÖRSÄNDELSER
Om en produkt/försändelse skadats i transporten skall detta snarast anmälas till transportbolaget. Vid utvändigt synliga skador skall detta anmälas vid mottagandet, dolda skador skall reklameras inom 5 dagar från mottagandet. Underlåtelse att anmäla transportskada inom denna tid förverkar reklamationsrätten på produkten, då det inte i efterhand kan bevisas hur skada uppstått.
ERSÄTTNINGSVAROR
Vi förbehåller oss rätten att löpande göra produktändringar och förbättringar. Skulle någon av varorna du beställt vara slut i lager, händer det, att vi istället levererar en likvärdig eller bättre ersättningsvara.
ÅTERKÖP/ÅNGERRÄTT
Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt till återköp, dvs ångerrätt. För vara ur ordinarie sortimentet vars originalförpackning ej brutits eller på annat sätt skadats, accepterar Nordway Store AB återköp under 14 dagar från fakturadatum. Varor där originalförpackningen förstörts/försvunnit, komponenter saknas och/eller när varan är använd återköpes ej. Återköp accepteras ej heller för programvaror vars plombering/försegling brutits eller för varor specialbeställda för kunds räkning. Vid återköp skall kund ersätta Nordway Store:s fraktkostnader.
Returavgiften ligger på 345:- och dras från ditt totala orderbelopp vid retur.
Mjukvara som ESET/Microsoft Office går ej returnera.
GARANTI
Garantin på begagnade produkter är ett år. På nya varor gäller producentens garantivillkor och anges speciellt på produkten. Garantin gäller ej skador uppkomna av användaren genom oaktsamhet eller med vilje. Undantaget för garanti är också programvaror och förbruknings varor såsom bläckpatroner & batterier etc. samt vissa typer av komponenter såsom fläktar. I de fall en tillverkare/leverantör tillhandahåller längre garantitid än 1 år omfattas produkten av denna garantitid.
TRYCKFEL etc.
Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information samt fel i varuspecifikationer. Alla bilder är att se som illustrativa och behöver inte återge produktens exakta utseende eller beskaffenhet.
ANSVAR
Inga krav kan ställas mot Marinex AB pga. icke fullständig leverans, felaktigt saldo, felaktig leverans eller andra kostnader som drabbats konsument eller företag.
TVIST
Tvister skall i första hand lösas direkt mellan parterna Marinex AB och köparen. I de fall detta inte går skall tvist avgöras i svensk allmän domstol efter svensk lagstiftning.